SOUNDBOKS er et dansk start-up stiftet af de tre gymnasievenner Christoffer, Hjalte og Jesper, der producerer rustikke højtalere. Virksomheden blev stiftet i 2014, og efter at have testet konceptet med en mindre produktion af højtalere til Roskilde Festival, er det gået stærkt. I de efterfølgende måneder og år har produktionen nemlig taget fart. Efterspørgslen på det danske højtalermærke har været stærkt stigende, hvilket også resulterede i, at en række investorer i januar 2016 skød et millionbeløb i virksomheden.

Med den nyvundne kapital og den stadig stigende interesse fra markedet, ønskede SOUNDBOKS at sætte deres nye højtaler i masseproduktion. Det skulle dog ikke være en traditionel højtaler-lancering. Virksomheden ønskede aktivt at involvere markedet i skabelsen af den nye højtaler.

Udfordringen

SOUNDBOKS ønskede at lancere deres nye højtaler gennem en såkaldt crowdfunding-kampagne på det kendte crowdfunding-website; KICKSTARTER.com. Kampagnen havde til formål at indbringe $100.000 i kapital, således at SOUNDBOKS kunne sætte turbo på produktionen. SOUNDBOKS havde siden slutningen af 2015 og i begyndelsen af 2016 kørt aggressive Facebook-annoncekampagner, hvis formål var at få målgruppen til at skrive sig op til nyhedsbreve og dermed være de første til at høre om den kommende højtaler.

Med flere tusinde indsamlede e-mails var SOUNDBOKS overbevist om, at de stod stærkt i forbindelse med den kommende KICKSTARTER-kampagne. De var dog i tvivl om, hvordan de skulle gribe selve strategien og eksekveringen an i forbindelse med e-mail markedsføringen af den – på det tidspunkt – kommende KICKSTARTER-kampagne.

Løsningen

SOUNDBOKS kontaktede Ackermann Kommunikation og gav klart udtryk for, at de havde behov for hjælp til e-mail marketingaktiviterne.

Ackermann Kommunikation gik – sammen med SOUNDBOKS’ eksterne webbureau – i gang med at udvikle grafiske udkast til kampagnemails således, at disse mails stemte overens med virksomhedens overordnede, grafiske linje.

Herefter blev der udviklet en kampagneplan delt op i en periode før offentliggørelsen af KICKSTARTER-kampagnen – sat til den 1. marts – og efter offentliggørelsen. Første mail blev sendt afsted den 10. februar, og i alt blev der sendt over 15 mails afsted i ugerne op til offentliggørelsen.

Målsætningen var todelt. Dels ønskede SOUNDSBOKS og Ackermann Kommunikation at sikre, at flest mulige blev holdt engageret op til offentliggørelsen. Engagementet skulle sikres gennem det indhold, der blev frigivet i den enkelte mail. Her var KPI’erne opening rate og click through rate (for eksempel da teaseren blev lanceret – her blev der set meget på antal kliks/views). Den anden målsætning op til offentliggørelsen af KICKSTARTER-kampagnen var at sikre mest mulig viden om, hvordan målgruppen kunne ‘trigges’ til at åbne mails fra SOUNDSBOKS på dagen for offentliggørelsen. Dette var vigtigt, da SOUNDBOKS forventede, at der ville blive genereret mest mulig støtte på dagen for offentliggørelsen.

Et eksempel på en af de e-mails der blev sendt ud under kampagnen

Ud fra sidstnævnte målsætning blev der derfor opsat såkaldte splittests på de mails, der blev udsendt i ugerne op til offentliggørelsen. Der blev bl.a. testet navn på afsender, brug af ikoner i emnelinjer og afsendingstidspunkt. Derudover blev der også testet sprog i e-mails. Her viste det sig, at der kunne skabes langt mere engagement, såfremt at mailene kom på modtagerens nationalsprog. Bl.a. viste det sig, at tyskere var langt mere villige til både at åbne og engagere sig med indholdet, såfremt mailen kom på tysk. Disse tests blev videreudviklet, og de selvsamme resultater sås ved både hollandske og danske modtagere. Resultaterne viste, at der var stigning i både dreven trafik samt åbninger ved brug af mails skrevet på modtagerens modersmål.

It was a pleasure working with Ackermann Kommunikation. The Managing Partner Casper Ackermann and his team were always available, executed thoroughly while providing strategic guidance ultimately helping us to achieve outstanding results. Consequently we decided to continue the cooperation beyond the Kickstarter campaign.

billede simon_red
Simon Kronenberg,
VP Sales at SOUNDBOKS ApS 

Ud fra den viden, der var generet på baggrund af testene op til offentliggørelsen af KICKSTARTER-kampagnen, blev kampagnesiden offentliggjort kl 06:00, dansk tid. Dagen før var der blevet sendt en reminder ud til samtlige modtagere om, at der ville komme store nyheder den 1. marts kl. 06:00, og at de derfor skulle holde et vågent øje med deres indbakke. Grunden til at kl. 06:00 var valgt, var fordi flest mulige ville være vågne i SOUNDBOKS’ hovedområder (San Francisco, New York og København). I det øjeblik kampagnesiden åbnede op, blev der sendt en lanceringsmail på både tysk, dansk, hollandsk og engelsk. Modtagerne af disse e-mails var blevet segmenteret på baggrund af deres IP i forskellige automatisk genererede segmenter i Mailchimp. SOUNDBOKS havde planlagt det således, at de første der støttede op ville få højtaleren plus gaver til nedsatte priser, hvilket udgjorde fokuspunktet i lanceringsmailen.

Udover en klar segmentering af modtagergruppen og en plan for både udsendelse af e-mails før, under og efter lanceringen af KICKSTARTER-kamapagnen, blev der også lagt stor vægt på måling i forhold til mængden af omsætning genereret gennem e-mails. I hver enkelt e-mail under og efter lanceringen var der indsat UTM-tags på alle de links, som førte modtageren ind på KICKSTARTER-kampagnesiden. Dermed kunne omsætningen per e-mail spores direkte i Google Analytics, hvilket gjorde det muligt at se på, hvilke e-mails der performede, og hvilke der ikke gjorde.

I dagene efter lanceringen blev der bl.a. sendt opdateringer ud om, hvordan kampagnen forløb i forhold til hvor mange penge, der var blevet indsamlet, hvilke tilbud der var tilgængelig og lignende.

Take-aways fra SOUNDBOKS e-mail marketing:

✔ Hvis du skal lancere en KICKSTARTER-kampagne, er perioden op til lanceringen fantastisk i forhold til både storytelling og indsamling af brugbar data (se punktet herunder)

✔ Splittesting kan både sikre højere åbningsrater, men samtidig også give brugbar viden til fremtidige e-mails

✔ Segmentering af modtagergruppen på baggrund af sprog er guld værd

✔ Det er vigtigt at give dine e-mail modtagere en merværdi i forhold til hvad de kan få på dine andre kanaler. Sørg for at de får lyst til at holde øje med dem

Resultat

SOUNDBOKS formåede at rejse alle $100.000 i løbet af de første par timer af kampagnen. Da førstedagen var overstået, havde det danske firma i alt indsamlet over $200.000, hvoraf e-mail aktiviteterne repræsenterede 53 % af den samlede indtjening.

Gennem samarbejdet med Ackermann Kommunikation fik SOUNDBOKS udarbejdet både strategi, hjælp til segmentering af modtagergruppen, eksekvering samt løbende analyse og dertilhørende optimering af e-mail marketingaktiviteterne. I alt formåede SOUNDBOKS at rejse næsten otte gange så mange penge som forventet. E-mailaktiviteterne, som Ackermann Kommunikation varetog, repræsenterede 16,5 % af den samlede direkte omsætning.

CASE: Soundboks
Kurset er nu tilføjet til kurven ✓
Vi viderestiller dig nu til kurven... Loading...
Din henvendelse er nu sendt ✓
Vi viderestiller dig...
Loading...