Hvad er A/B testing?

A/B testing, også kaldet splittesting, er en metode, hvor I kan teste flere forskellige versioner af jeres e-mails af på dele af eller alle jeres subscribers. Formålet med A/B testing er at finde frem til hvilken af varianterne, der giver de bedste resultater. På den måde kan I finde ud af, hvilken variant I bør sende ud til hele jeres liste for at opnå de bedste åbnings- og klikrater.

Det er nemmere at bevare eksisterende kunder, end det er at skaffe nye – og derfor er det helt essentielt, at I sørger for jævnligt at udnytte A/B testing til jeres fordel, når I eksperimenterer med nye teknikker og formater i jeres e-mail kampagner. Men det kræver, at I formår at gøre det korrekt – og det er her, at vi kommer ind i billedet.

 

I kan sikre høje åbnings- og klikrater med A/B testing

Ved at køre A/B testing kan I sikre, at de e-mails, som I sender ud, fører til de højeste åbnings- og klikrater. Det er helt essentielt, at jeres e-mail kampagner ikke drukner i indbakken eller åbnes uden andre handlinger fra jeres subscribers. Og her kan A/B testing være den metode, der sikrer de resultater, som I går efter.

A/B testing kan med fordel bruges, hvis I har ændringer i jeres grafik, billeder, funktioner og så videre, men A/B testing kan også bruges til emnelinjer, indhold, opbygning og så videre. Det kan faktisk bruges til alt indholdet i jeres e-mails.

Der er ikke nogen begrænsninger for, hvad I vælger at fokusere på, men det er dog helt essentielt, at I vælger at fokusere på én ting ad gangen. Ellers vil I efterfølgende ikke kunne bruge de data, som I har indsamlet, da I ikke kan vide, hvad der har gjort udslaget.

Opnå højere konverteringsrater: Beslut jer for, hvad I ønsker at splitteste

Første skridt i A/B testing er at beslutte jer for, hvad I ønsker at teste, da I kun kan teste ét parameter ad gangen. Selvom det kan virke fristende at teste mere end én ting, er det vigtigt, at I beslutter jer for et fokus. Det giver de mest præcise resultater, som I kan implementere fremadrettet.

I kan overveje at teste jeres:
  • Call to Action
  • Emnelinje
  • Testimonials
  • Layout
  • Personalization (eksempelvis modtagerens navn)
  • Brødteksten
  • Overskriften
  • Den afsluttende tekst
  • Billeder
  • Et specifikt tilbud

Hvert enkelt af de ovenstående eksempler er tilbøjelige til at have en afgørende effekt i de forskellige dele af konverteringsprocessen. Derfor kan det betale sig at køre en A/B test, hvor I kan sikre de højeste konverteringsrater på jeres e-mail marketing.

Test dele af eller hele jeres liste med A/B testing

Der kan være forskel på, om det er relevant at teste dele af eller hele jeres liste. Alt efter hvilken ekspert, I rådfører jer med, samt jeres virksomhed og ønsker, vil der være forskel på, hvad der er det mest oplagte for jer. Vi er hos Ackermann Kommunikation eksperter i e-mail markedsføring, og I kan derfor være sikre på, at vores vurdering er den, der er bedst for jer.

Udover ovenstående er det også relevant at overveje, hvad formålet med at splitteste er. Det kan derfor være fordelagtigt at gøre jer følgende overvejelser, før I splittester:

  • Har I en stor liste af subscribers?
  • Vil I afprøve store ændringer?
  • Kører I et tidsbegrænset tilbud?

Ovenstående samt mange andre aspekter er med i vores overvejelser, når vi udformer og eksekverer A/B testing. Som udgangspunkt forholder det sig således, at jo flere, der bliver testet, jo mere præcise vil resultaterne være – men det er ikke ensbetydende med, at det rette valg altid vil være at teste alle på listen.

Muligheder for jer med A/B testing

  • Opnå større kendskab til jeres subscribers og deres præferencer
  • Find frem til, hvad der giver de bedste konverteringsrater
  • Få de højest mulige åbnings-, klik- og konverteringsrater på jeres e-mails
  • Få mulighed for at afprøve nye tiltag eller mindre ændringer på en mindre del af jeres subscribers
  • Få resultater, som I kan udnytte i jeres e-mail marketing fremadrettet

Sådan arbejder vi med A/B testing

Strategi og analyse

Først og fremmest starter vi med at foretage en dybdegående analyse af jeres nuværende data og samlede permission marketingmix. På den måde får vi den viden, som vi har brug for, for at kunne tage skridtet videre. Her finder vi sammen frem til, hvad der vil skabe de bedste resultater for jer. Der vil være stor forskel fra virksomhed til virksomhed, men vores erfaring spænder bredt, så vi ved, hvad der vil fungere bedst for jer, når det kommer til splittest af jeres e-mails.

Implementering

På baggrund af den dybdegående analyse udformer vi i samarbejde med jer en strategi for jeres A/B testing. Alt efter jeres præferencer kan I lade os stå for det hele, men det er også en mulighed, at vi finder en løsning sammen. I kan også selv tager over herfra, således at I selv løbende kører de anbefalede og planlagte A/B tests.

Overvågning og optimering

Når vi analyserer resultaterne og det empiriske materiale af jeres A/B testing, kigger vi blandt andet på åbningsrate, klikrate og konverteringsrate. Det vigtigste ved A/B testing er løbende at evaluere på resultaterne for at finde frem til den optimale løsning. Vi er med jer hele vejen, hvis I ønsker det, og vores store erfaring med at behandle data vedrørende blandt andet splittesting gør, at vi kan hjælpe jer frem til de mest effektive og givtige løsninger.

Lad os tage en uforpligtende samtale om A/B testing

Kontakt os og lad os sammen tage en uforpligtende dialog.

Vi har løst opgaver for en lang række virksomheder

FAQ

  • Hvilke programmer bruger I?
    Som udgangspunkt bruger vi ActiveCampaign, men bruger I andre e-mail platforme såsom MailChimp eller Campaign Monitor, kan vi også opsætte A/B testing for jer. Hvilke programmer, vi ender med at bruger, afhænger derfor mest af, hvilken løsning vi sammen kommer frem til, er den bedste for jer.
  • Hvad sker der, hvis vi gerne vil fortsætte selv?
    Det er jer, der ejer de data og det arbejde, som vi udfører for jer. Ønsker I derfor at fortsætte med at splitteste efter, at vores samarbejder er endt, står det jer frit for.
  • Hvad koster det?
    Eftersom hver forretning er forskellig, er det umuligt at give en eksakt pris. Det kommer an på omfanget af jeres opgave samt en række af andre faktorer. I er altid velkomne til at kontakte os ved at udfylde kontaktformularen (det tager under et minut) eller kontakte os per telefon – så giver vi gerne et uforpligtende tilbud.
  • Kan I fungere som en ekstern sparringpartner?
    Vi er konsulenter, og vi fungerer derfor gerne som en ekstern sparringspartner, når I har brug for et par ekstra øjne på jeres permission marketingmix – herunder A/B testing.
  • Kan I planlægge en strategi, som vi selv eksekverer på?
    Vi står gerne til rådighed, hvis I gerne vil have lagt en effektiv strategi på baggrund af dybdegående analyser, som I selv kan eksekvere på. Vi kan være lige så involverede, som I ønsker, og hvis I fortsat selv ønsker at stå for selve udførelsen af A/B testing, hjælper vi gerne med det hårde arbejde, der kommer før og efter.

Opnå de mest effektive e-mail kampagner med os hos Ackermann Kommunikation ved roret

Vi har mange års erfaring med e-mail marketing, og vores specialister har erfaring, der spænder bredt. I kan derfor vide jer sikre på, at I er i trygge hænder hos Ackermann Kommunikation. Vi er resultatorienterede, og vi går derfor altid efter at få de højeste åbnings-, klik og konverteringsrater for jer, når vi arbejder med A/B testing.

I er altid velkomne til at kontakte os, hvis I har spørgsmål til A/B testing, hvor vi altid står klar til at tage en uforpligtende snak. I kan kontakte os via kontaktformularen, som I finder her på siden – så vender vi tilbage til jer inden for 24 timer. I er også velkomne til at give os et kald.

Teis Boysen
Head of Client Service
T: +45 25 94 82 63 / M: teis@ackermannkommunikation.dk

Skal vi tage en dialog om jeres udfordringer?

Kontakt os og lad os sammen tage en uforpligtende dialog.

Kurset er nu tilføjet til kurven ✓
Vi viderestiller dig nu til kurven... Loading...
Din henvendelse er nu sendt ✓
Vi viderestiller dig...
Loading...