Automatiske e-mails – altså e-mails, som automatisk sendes ud til den enkelte subscriber, når han eller hun trigger en bestemt handling – er fantastiske til at lave salg.

For vores kunde Trendday repræsenterer de automatiske e-mails 60% af den samlede e-mail omsætning.

Og lignende tal ser vi på tværs af rigtig mange forskellige industrier. Det skyldes, at automatiske e-mails er hyper relevante, da de kun sendes til subscribers, som har udført en handling, der har medført udsendelsen af e-mailen.

Det lyder måske banalt, men netop segmenteringen og dermed relevansen er en afgørende faktor for successen bag automatiske e-mails.

Forestil dig, at du på din webshop eller website har en popup med den klassiske “Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få 100 kr rabat på din første ordre”. Her er rigtig mange med. Alt det kræver er en popup, som er integreret med dit e-mail marketing software (for eksempel Mailchimp), og en automatisk e-mail indeholdene rabatkoden, som sendes ud så snart at subscriberen lander på din liste. Det er en af klassikerne inden for automatisk e-mail marketing og med god grund.

Den første automatiske e-mail er den e-mail, som ligger med den højeste åbnings- og klikrate for flest af vores kunder. Men du kan faktisk få endnu mere ud af din automatiske velkomstmail, hvis du ønsker at drive salg. Og alt det kræver er en lille smule forståelse for hvordan menneskehjernen fungerer og lidt tekniske snilde.

Vi oplever, at der skabes markant flere salg på den første velkomstmail, hvis du sætter en tidsbegrænsning, og hvis du så også følger op på den tidsbegrænsning. Det betyder, at du udover at indsætte rabatkoden, din call to action og dine USP’er, også skriver at rabatkoden kun gælder i for eksempel 12 eller 24 timer. Det får dine modtagere til at tænke og tvinger dem til en handling.

Det du ligeledes bør gøre er at følge op på den første e-mail, såfremt at der ikke er blevet gennemført et køb. Under emnelinjen “Kun 6 timer igen af vores velkomsttilbud …” eller lignende kan du – helt automatisk – minde dine subscribers om at de skal huske at handle.

Og det virker.

For en af vores kunder, som har et setup som ovenstående, kommer 54 % af den indledende e-mail marketing omsætning via reminder e-mailen, som kommer efter velkomst e-mailen. Det betyder, at for hver krone der skabes i omsætning, så stammer 54 øre fra reminder e-mailen. Hvis ikke reminder e-mailen var sat op, var vores kunde gået glip af meget omsætning.

Kurset er nu tilføjet til kurven ✓
Vi viderestiller dig nu til kurven... Loading...
Din henvendelse er nu sendt ✓
Vi viderestiller dig...
Loading...