Vi er nu nogle dage inde i Black Friday-måneden og der ses allerede tegn på digitale Black Friday-kampagner rundt omkring på internettet – og med god grund! For hvis du forbereder dig godt nok inden Black Friday, kan du indtjene en kæmpe del af din årsindtjening hjem på bare én dag. Men hvad vil det egentlig sige at forberede sig til Black Friday? Sammen med vores samarbejdspartnere Lazzaweb og Clerk har vi udviklet den ultimative tjekliste, som du kan bruge for at sikre, at du er helt klar til Black Friday.

 

Men først: hvad kan du egentlig få ud af Black Friday?

Det kræver blot en hurtig Google-søgning at se, at man kan vinde stort ved at fokusere på Black Friday. Alene i Danmark ligger købsbeløbet på omkring to milliarder kroner på denne ene shoppedag, og tallet forventes kun at stige i år. Denne massive købevilje ser vi også resultaterne af, når vi udarbejder Black Friday-kampagner til vores kunder. Men det er ikke nødvendigt at være kunde hos os for at høste resultater af den store shoppedag. Med input fra vores samarbejdspartnere Lazzaweb og Clerk har vi udarbejdet tre ting, som du selv kan gøre for at sikre et stykke af den store Black Friday-kage – jo bedre og mere udførligt du udfører punkterne, jo større bliver stykket:

1) Brug tid på at indsamle nye subscribers

Du bruger med sikkerhed allerede tid resten af året på at skaffe flere subscribers og følgere til dine kanaler. Men du anbefaler, at du intensiverer den indsats markant i månederne op til Black Friday! Og her mener vi ikke kun en intensivering af tid – vi mener også, at du bør allokere flere penge til dit annoncebudget i månederne op til. Vores samarbejdspartner Lazzaweb anbefaler fx deres kunder at gange deres daglige annoncebudget med 10 i månederne op til Black Friday. Og hvorfor skal du det? Det skal du gøre, fordi du på den måde sikrer en større eksponeringsflade til din Black Friday-kampagne. Jo flere forbrugere der ser din kampagne, jo større er chancen for et salg. Og med en så intensiv købevilje lige netop denne ene dag om året, kan denne investering virkelig betale sig. Men er det kun dit annoncebudget, der skal stige? Nej, det skal antallet af mails også. Og det leder os frem til punkt nummer to:

2) Send flere mails end du plejer

Det kan muligvis virke unaturligt for dig at sende så mange mails ud til din kontaktliste, og du er måske ovenikøbet også bange for at overspamme dem og derved skabe aversion mod dit brand. Det forstår vi godt – de resterende ti måneder om året. Men i månederne op til Black Friday vil din kontaktliste i forvejen blive overspammet af så mange andre virksomheder, at du kan risikere at blive glemt, hvis du ikke holder dine kontakter til ilden og gør opmærksom på dig selv. Sørg derfor for at sende mails kontinuerligt i løbet af de par måneder din kampagne løber, så du hele tiden holder dig top of mind og relevant for din målgruppe. Når du så har formået at skabe interesse og engagement hos din målgruppe via din e-mail marketing, så er det tid til at kigge på din hjemmeside. Og dette leder os over til punkt nummer tre:

3) Gør din hjemmeside Black Friday-klar

Det kan virke banalt, men manglende brugervenlighed på din hjemmeside kan få en potentiel køber til at droppe købet. Statistik viser fx, at en indlæsningstid på mere end tre sekunder er nok til at få 40% til at forlade hjemmesiden igen. Du har derfor meget at vinde ved at kvalitetssikre din hjemmesides brugervenlighed og forberede den til Black Friday. Men hvordan gør du så det?

Først og fremmest anbefaler vi, at du danner dig et overblik over, om det er samtlige produkter i dit sortiment, som skal være en del af dit Black Friday-tilbud, eller om det kun er en udvalgt del af dit sortiment. Hvis det ikke er alle dine produkter, der skal indgå i dit Black Friday-tilbud, anbefaler vi, at du udarbejder en landingpage særskilt til dine Black Friday-tilbud. Denne tilføjelse vil gøre det let og overskueligt for forbrugeren at scrolle gennem dine tilbud og danne sig et overblik over, hvilke produkter de er interesserede i. Og nu hvor du alligevel har forbrugeren inde på din hjemmeside, hvorfor så ikke forsøge at skabe mersalg ved at lave pakke-løsninger af dine produkter? Den ekstreme købevillighed hos forbrugeren gør en pakke-løsning til en oplagt mulighed for at sælge forbrugeren endnu mere, end de egentlig havde tænkt sig.

Forbrugeren må ikke være i tvivl

Selvom du har udarbejdet en særskilt landingpage til dine Black Friday-tilbud, så skal du alligevel sørge for at skilte med tilbuddet på hele din hjemmeside. Der findes nemlig mange indgangsvinkler til din hjemmeside, og du kan ikke være sikker på, hvilken af din hjemmesides landingpages, som forbrugeren ender på. Sørg derfor for, at der er tydelige Black Friday-bannere på hele hjemmesiden, og hav en tydelig CTA på alle siderne, som fører forbrugeren over til din Black Friday-side. 

Til sidst vil vi også foreslå dig at integrere en nedtællingsfunktion på dit site. Nedtællingsfunktioner er nemlig med til at hæve impulskøbsfølelsen hos forbrugeren, hvilket vil give dig en endnu større effekt på Black Friday.

Usikker på, hvilke mails du skal sende hvornår?

En stor del af vores arbejde med vores kunder består i at finde den helt rigtige strategi for deres e-mail marketingsflow, hvor vi blandt andet arbejder med strategiske budskaber og tidspunkter. For det kan være vanskeligt at vide, hvilke budskaber man skal sende hvornår- og resultaterne afhænger meget af det! Netop derfor har vi udarbejdet et webinar, der skal sikre dig succes med din e-mail marketing under Black Friday.

Se vores Black Friday webinar lige her:

Kurset er nu tilføjet til kurven ✓
Vi viderestiller dig nu til kurven... Loading...
Din henvendelse er nu sendt ✓
Vi viderestiller dig...
Loading...